السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد:
TAZKIRAH PAGI UNTUK MUHASABAH DIRI.
(Khamis 18 Disember 2014).
Manusia merupakan makhluk ciptaan Allah yang terbaik berbanding dengan makhluk yang lainnya. Kesempurnaan manusia itu terletak pada penciptaan Allah SWT secara fizikalnya. Dengan diberinya tubuh badan yang sempurna, akal yang sempurna serta hati sanubari yang sempurna. Semua diberikan Allah kepada makhluk yang bernama manusia.
Namun demikian, kesempurnaan makhluk bernama manusia tersebut tidak dinilai dari rupa bentuknya, paras rupanya, kekayaannya, pangkat dan kedudukannya serta garis keturunannya, namun semuanya terletak pada nilai IMAN dan TAQWA manusia itu sendiri. Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Hujuraat, ayat 13:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
Ertinya:
"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah SWT ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah SWT Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)".
MANUSIA dalam al-Qur'an disebutkan dengan empat bentuk yang berbeza iaitu:
1. BASYAR.
Kata MANUSIA yang pertama disebut dalam al-Qur'an dengan menggunakan kata BASYAR yang memberi gambaran manusia yang secara fizikalnya dapat dilihat, memakan sesuatu, beraktiviti serta berusaha untuk memenuhi segala sesuatu yang dihajatkan.
Allah SWT menyebutkan dalam salah satu ayatnya dalam Surah Al-Kahf, ayat 110:
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا
Ertinya:
"Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya".
2. AN-NAAS.
Dalam al-Qur'an kata an-Naas mengandungi makna manusia yang berbentuk fizikal sebagai zuriat keturunan Nabi Adam. Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Baqarah, ayat 21:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Ertinya:
"Wahai sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu (menjadi orang-orang yang) bertaqwa".
3. AL-INS/AL-INSAAN.
Kata AL-INS dalam al-Qur'an mempunyai makna makhluk yang nampak mata yang bersifat lemah lembut (tidak liar) dan tidak menakutkan. Kata AL-INS selalu bergabung dengan kata AL-JINN (terhalang/tidak nampak mata). sebagai mana firman Allah SWT dalam Surah Adz-Dzariyat, Ayat 56:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
Ertinya:
"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku".
Sedangkan kata INSAN disebutkan dalam al-Qur'an Surah Al-Insan, ayat 1:
هَلْ أَتَىٰ عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا
Ertinya:
"Bukankah telah berlalu kepada manusia satu ketika dari masa (yang beredar), sedang ia (masih belum wujud lagi, dan) tidak menjadi sesuatu benda yang disebut-sebut (maka mengapa kaum musyrik itu mengingkari hari akhirat) ??"
4. ADAM/BANI ADAM.
Kata ADAM mengandungi 2 makna yang pertama adalah sebagai bentuk makna manusia yang pertama diciptakan Allah SWT. Dalam al-Qur'an Allah SWT berfirman Surah Al-Baqarah, ayat 34:
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ
Ertinya:
"Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur dan jadilah ia dari golongan yang kafir".
Makna yang kedua sebagai generasi penerus keturunan manusia. Surah Al-Araf, ayat 172:
وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَىٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ
Ertinya:
"Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".
Wahai saudara sekalian, Allah telah menjadikan kita sebagai makhluk yang terbaik dalam kehidupan di dunia ini dari segi penciptaannya. Oleh kerana itu, syukuri nikmat penciptaan Allah kepada diri kita agar kita mendapat berkat dan rahmat Allah SWT. Aamiinn Ya Robbal 'Aalamiin!!!!!
Wallahu A'lam.
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat.
Wassalam USM.
(Ustaz Sihabuddin Muhaemin)
Catatan:
Sila kongsikan ILMU dengan sesama saudara. ILMU ITU MILIK ALLAH SWT UNTUK DISEBARKAN.
Mudah-mudahan bermanfaat.
Di Dunia Dan Akhirat. Insya-Allah. Aamiinn!!!!!
Kritik dan saran yang membina sangat dialu-alukan.
Sila tlp/sms kami, USM (012-6653988).
Atau layari laman facebook:
http://www.facebook.com/USM
- Sihabuddin Muhaemin.
TERIMA KASIH.
(Shah Alam, Khamis 25 Safar 1436 H)
No comments:
Post a Comment